Het Collow LMS is bezig met het bouwen van een nieuwe versie van hun systeem met nieuwe technologie. Als UI/UX designer is het mijn taak om de interface opnieuw te ontwerpen. Deze showcase is vooral bedoeld om de UI-verbeteringen te laten zien.
Periode
11/2024 – heden
Rol
UI/UX Designer
Team
1 lead, 1 designer, 2 developers
Context
Collow is een startup die een corporate LMS bouwt. Het is gebouwd in Sanity met pure JavaScript en een eigen component library. Omdat Collow wil uitbreiden en groeien, wordt er een nieuwe versie van het platform ontwikkeld met een nieuwe tech stack (o.a. Nuxt en Shadcn). Dit gaf mij de kans om de interface een facelift te geven en op te schonen.
Doelen en beperkingen
- De huidige UI en features een design facelift geven met de Shadcn component libary.
- De UX verbeteren.
- De enige input van gebruikers was via support tickets die over tijd zijn aangemaakt. Verder heeft het team ook uitgebreid gebruik gemaakt van het platform wat me een goede start gaf voor het aanpakken van de UI- en UX-issues.
Gebruikersbeheer
Een van de belangrijkste features van een LMS is het gebruikersbeheer. Admins moeten in staat zijn om gebruikers in te kunnen zien, uit te nodigen, te deactiveren en heractiveren en te verwijderen. Deze functionaliteiten zijn ook terug te vinden in de nieuwe versie van Collow met een verbeterde en meer gebruiksvriendelijke interface.
Versie 1
Versie 1
Geleerde lessen
Consistentie
Aspecten zoals kleur, spacing en lettertypes en -groottes zijn een uitdaging om consistent door te voeren. Dankzij het gebruik van een externe component library was dit in de nieuwe versie makkelijker om te implementeren.
Trainingsomgeving
- makkelijk van stap naar stap kunnen navigeren, of dat nou van hoofdstuk naar les is of van quiz terug naar een vorige les.
- makkelijk quizzen kunnen maken met vraagtypes die duidelijk feedback geven en gebruiksvriendelijk zijn op desktop en mobiel.
- goed in kunnen zien hoe ver ze zijn in een training.
Versie 1
Geleerde lessen
Logica en user flows uitwerken
Wat gebeurt er als een gebruiker op "vorige" klikt? En wat als de gebruiker een quiz verlaat voordat deze is afgerond? Dit soort vragen moesten gesteld worden om de user flows en logica van de verschillende features duidelijk op papier te hebben zodat iedereen weet wat er moet gebeuren. Of dat nou voor design, development of marketing is.
Allemaal op een lijn
Je kunt heel makkelijk zeggen "Ik wil graag feature X", maar als niet met iedereen wordt afgestemd wat een feature precies inhoudt, gaat iedereen het voor zichzelf invullen. Dit kan leiden tot miscommunicatie tussen design, development en marketing. Hier heb ik meer rekening mee gehouden tijdens het redesign proces.
Conclusie
Het project is nog steeds aan de gang en elke dag leer ik wel weer iets nieuws. Het is interessant om terug te moeten kijken op mijn oude designs om te zien waar het beter kan en hoe ik de ervaring van gebruikers kan verbeteren. Het is fijn om de groei te zien in vaardigheden en zelfreflectie.
Geleerde lessen
Developers meer betrekken
Als UI/UX designer kun je alleen datgene ontwerpen waartoe de developers in staat zijn om te implementeren. Daarom probeerde ik de developers meer te betrekken bij het designproces om erachter te komen wat op techologisch gebied mogelijk is.