Jeanines portfolio

Level_Up campagne

Young_Coders is een herpositionering ondergaan en heeft 3 nieuwe kernwaarden bedacht. Om deze kernwaarden te introduceren aan de verschillende doelgroepen heb ik 3 video’s gemaakt in samenwerking met een animator.

Context

De 3 nieuwe kernwaarden van Young_Coders zijn: curious, challenge en sustainable. Hierbij is ook een mascotte geïntroduceerd genaamd “Cody”. Een robot die de traineedoelgroep aan moet spreken. Als onderdeel van de introductievideo’s heb ik samengewerkt met een animator om de mascotte tot leven te brengen en de nieuwe kernwaarden aan de doelgroepen te introduceren.

Doelen en beperkingen

  • De nieuwe kernwaarden en mascotte introduceren aan de doelgroepen.

De video's

Ik probeerde de toon en merkidentiteit van Young_Coders over te brengen door middel van kinetische typografie, motion graphics, energieke muziek en een snelle bewerkingsstijl.

De video’s zijn voornamelijk op LinkedIn geplaatst omdat Young_Coders hier het grootste publiek heeft en het meest contact met hun doelgroepen. De titel en thumbnail zijn daarom niet geoptimaliseerd voor het algoritme van YouTube.

Geleerde lessen

Storytelling vs toon

De toegepaste bewerkingsstijlen hebben de toon en merkidenteit goed gecommuniceerd, maar dit ging enigszins ten koste van de storytelling. Tekst gaat soms te snel en is soms moeilijker te lezen. Hier zou ik in het vervolg meer rekening mee willen houden.

Een animator vinden

Zelf houd ik me ook graag bezig met animeren, maar omdat ik me moest focussen op het vertellen van het verhaal en het editen van de video’s hebben we een freelance animator ingehuurd om de animaties voor de video te maken.

Van Fiverr naar Reddit
De zoektocht naar een animator begon op Fiverr, een populair platform waar je freelancers kunt inhuren voor allerlei opdrachten, waaronder animatie. Alhoewel de kwantiteit hier hoog is, was het een uitdaging om iemand van hoge kwaliteit te vinden binnen een bepaald budget. Daarom ben ik uiteindelijk gaan zoeken op de subreddit r/askArtists. Het plaatsen van de opdracht leverde enorm veel respons op. Ik heb veel portfolio’s bekeken en een aantal freelancers gesproken en uiteindelijk kwam ik bij een animator terecht die al vergelijkbare projecten had gemaakt.

De communicatie verliep via Discord en de facturatie via Upwork. Deze samenwerking heb ik als zeer goed en vriendelijk ervaren! Het vinden van een geschikte freelancer in een zee van potentie was een interessante en leerzame ervaring.

Geleerde lessen

Blijf niet te lang zoeken

Ik heb heel lang op Fiverr gezocht naar een geschikte freelancer, omdat ik dacht dat Fiverr daar het meest geschikte platform voor was, maar achteraf gezien had ik veel sneller ook andere platformen kunnen onderzoeken, zoals Reddit en Upwork. In het vervolg zou ik dus veel flexibeler willen zijn, meer letten op de beschikbare tijd en sneller verder zoeken.

Briefing vs resultaat

Zodra we echt aan de slag gingen met een animator ontwikkelde onze ideeen en visie voor de animaties constant. We hielden ons grotendeels vast aan onze initiële visie, maar hebben ook ideeën en interpretaties van de animator overwogen en soms ook overgenomen. Dit leidde tot animaties waar iedereen enthousiast van werd.

Conclusie

Het was heel interessant en fijn om met een freelancer samen te werken voor een videoproject als dit. Ik heb veel geleerd over duidelijke communicatie met freelancers en hoe ik feedback kan geven voor een optimaal resultaat. Ook heb ik geleerd hoe ik snel kan onderscheiden welke freelancers het beste zijn om mee samen te werkenen de hoge kwaliteit van lagere kwaliteit kan onderscheiden wanneer ik portfolio’s bekijk en freelancers spreek.